Venerdì
13:47:50
Ottobre
21 2022

Apre in Brasile la mostra Triennale Milano. Una storia attraverso i manifesti

View 463

word 413 read time 2 minutes, 3 Seconds

Triennale Milano. Una storia attraverso i manifesti 22 ottobre – 11 dicembre 2022 Salvador, Brasile

Triennale Milano presenta dal 22 ottobre all’11 dicembre 2022 la mostra Triennale Milano. Una storia attraverso i manifesti (Triennale Milano. Uma História em Cartazes), a cura di Marco Sammicheli, Direttore del Museo del Design Italiano di Triennale Milano, promossa dall’Istituto Italiano di Cultura di Rio de Janeiro, presso il Palacete das Artes di Salvador, Brasile.

Attraverso una selezione di manifesti disegnati da grafici, designer e artisti tra il 1923 e il 2022, la mostra racconta la storia delle ventitré edizioni dell’Esposizione Internazionale di Triennale Milano fino a oggi.

Nel corso degli anni, Triennale Milano ha dato spazio alle proposte più innovative nell’ambito dell’architettura, del design, dell’arte e del teatro, offrendo punti di vista inediti e proponendo nuove chiavi di lettura sulle sfide fondamentali della contemporaneità. Nel farlo, ha sempre considerato ogni proposta culturale come occasione di sperimentazione su temi progettuali legati alla comunicazione e alla grafica. Per ogni edizione della sua Esposizione Internazionale, Triennale ha affidato ad alcuni tra i più grandi grafici e artisti italiani e internazionali la progettazione dell’identità visiva della manifestazione. La mostra presenta i manifesti nati dalla collaborazione tra l’istituzione e, tra gli altri, Massimo Vignelli, Bob Noorda, Roberto Sambonet, Italo Lupi, Mario Sironi, Albe Steiner, Max Huber, Eugenio Carmi, Anna Kulachek, 2X4.

Nei lavori di questi protagonisti della grafica internazionale, il manifesto assume quindi una valenza simbolica, rappresentando non solo un supporto informativo, ma anche un elemento in grado di comunicare direttamente visioni e suggestioni legati ai temi e ai progetti.

In mostra vengono inoltre esposti i manifesti di alcune mostre e progetti recenti di Triennale Milano, che presentano l’identità visiva dell’istituzione, adottata nel 2019, a seguito di una procedura pubblica, e realizzata dallo studio Norm di Zurigo. Il rinnovamento dell’identità visiva, accompagnato dall’avvio di nuove progettualità e collaborazioni, rispondeva alla necessità di rendere la comunicazione dell’istituzione e della sua programmazione coerente e uniforme.

In mostra le grafiche per Triennale Milano di: Aldo Scarzella (1923), Giovanni Guerrini (1925), Marcello Nizzoli (1927/1930), Michele Cascella (1930), Mario Sironi (1933/1936), Enrico Ciuti (1940/1954), Max Huber (1947), Albe Steiner (1947/1968), Ernst Scheidegger (1951), Marco Del Corno (1954), Eugenio Carmi (1957), Roberto Sambonet (1960), Massimo Vignelli (1964), Giulio Confalonieri (1973), Italo Lupi (1979/1981/1985/1986/1987/1988), Alberto Marangoni (1979/1981), Bob Noorda (1992/1996), Aldo Rossi (1992), Luca Meda (1992), Giuseppe Basile (1997), Franco Miragliotta (1997), GrafCo3 (2001), Studio Cerri & Associati (2001), 2A+P/A (2002), Massimo Pitis (2003), Origoni Steiner (2004), Giorgio Camuffo con Andrea Codolo (2016), Anna Kulachek (2019), Norm (2019/2020/2022), Kevin Pedron (2021), CamuffoLab (2021), 2X4 (2022).


Source by Redazione


LSNN is an independent editor which relies on reader support. We disclose the reality of the facts, after careful observations of the contents rigorously taken from direct sources, we work in the direction of freedom of expression and for human rights , in an oppressed society that struggles more and more in differentiating. Collecting contributions allows us to continue giving reliable information that takes many hours of work. LSNN is in continuous development and offers its own platform, to give space to authors, who fully exploit its potential. Your help is also needed now more than ever!

In a world, where disinformation is the main strategy, adopted to be able to act sometimes to the detriment of human rights by increasingly reducing freedom of expression , You can make a difference by helping us to keep disclosure alive. This project was born in June 1999 and has become a real mission, which we carry out with dedication and always independently "this is a fact: we have never made use of funds or contributions of any kind, we have always self-financed every single operation and dissemination project ". Give your hard-earned cash to sites or channels that change flags every time the wind blows , LSNN is proof that you don't change flags you were born for! We have seen the birth of realities that die after a few months at most after two years. Those who continue in the nurturing reality of which there is no history, in some way contribute in taking more and more freedom of expression from people who, like You , have decided and want to live in a more ethical world, in which existing is not a right to be conquered, L or it is because you already exist and were born with these rights! The ability to distinguish and decide intelligently is a fact, which allows us to continue . An important fact is the time that «LSNN takes» and it is remarkable! Countless hours in source research and control, development, security, public relations, is the foundation of our basic and day-to-day tasks. We do not schedule releases and publications, everything happens spontaneously and at all hours of the day or night, in the instant in which the single author or whoever writes or curates the contents makes them public. LSNN has made this popular project pure love, in the direction of the right of expression and always on the side of human rights. Thanks, contribute now click here this is the wallet to contribute


Similar Articles / Apre in ...manifesti
from: ladysilvia
by: MilanoFoodLab